Hybryda w służbie prudnickiej policji

12
(fot. KPP Prudnik)

Do prudnickiej komendy policji trafił nowy, oznakowany samochód – Renault Arcana, jeden z 10., które przekazane zostały na teren województwa opolskiego.

– Nowe radiowozy Renault Arcana posiadają silnik spalinowy i hybrydowy o łącznej mocy 145 koni mechanicznych. Przekazane radiowozy posiadają nowe, neonowe oznakowanie – informują prudniccy policjanci.

Radiowozy zostały dofinansowane w połowie ze środków budżetu Komendy Głównej Policji i WFOŚiGW w Opolu w ramach zadania „Ekologiczne patrole opolskiej Policji 2023 r.” Policjanci podkreślają, że nowe, ekonomiczne w eksploatacji pojazdy będą mniej szkodzić środowisku od już wyeksploatowanych samochodów o tradycyjnym napędzie.

(fot. KPP Prudnik)

12 KOMENTARZE

  1. Mimo że Renault Arcana jest hybrydą to i tak w spalaniu nie pobije 20letniej Skody Octavii TDI z silnikiem ALH 115 KM. I gdzie tu jest postęp ?

      • Ja wolę wdychac związki azotu niż pyły zawieszone PM10 i PM50 ktore pochodzą z produkcji prądu (sadze z węgla brunatnego bo w Polsce 40 % prądu jest z węgla brunatnego) do samochodow elektrycznych i hybrydowych ładowanych z gniazdka. Spalanie węgla czy to kamiennego czy brunatnego jest przyczyną powaznych zmian klimatycznych a związki azotu nie sa ani wielce toksyczne ani wielce nie wplywaja na klimat. W Prudniku sa tylko czujniki pylu zawieszonego a nie ma czujnikow tlenkow azotu wiec jak widac to wegiel jest przyczyna wszelkich nieszczesc klimatycznych i chorobowych.

      • Wystarczy doczytać, albo mieć doświadczenie w użytkowaniu samochodów. Nevada, różnica w spalaniu między benzyniakiem a dieslem nie wynosi 50, tylko ok. 20%. Władysław. Tu masz wyjaśnienie, takich stron jest mnóstwo: „Kwestią, która budzi sporo kontrowersji w zestawieniu benzyny i diesla jest ekologia. Jednostka benzynowa zużywa więcej paliwa, więc emituje więcej dwutlenku węgla niż jednostka wysokoprężna. W ten sposób przyczynia się do powstawania efektu cieplarnianego, zagrażającemu planecie. Pamiętajmy jednak, że CO2 nie jest bezpośrednio szkodliwy dla ludzi.
        Nie można tego powiedzieć o tlenkach azotu, cząstkach stałych czy sadzy emitowanych przez diesle. To związki chemiczne, które nie tylko zatruwają organizmy żywe, ale przyczyniają się do powstawania efektu cieplarnianego.”
        Jutubowa wiedza poparta filmikami, jak to z agregatu benzynowego ładuje się autobus elektryczny, to żadna wiedza. Nie, silniki elektryczne to nie szkodliwa moda, tylko zmiana na lepsze. Energia odnawialna stanowi coraz większy udział w rynku, poprawiają się metody magazynowania energii, jakości akumulatorów i ich żywotności. Węgiel wyczerpuje się, więc polskie elektrownie na węgiel szybciej niż ci się zdaje, pójdą w odstawkę. I kwestia praktyczna. Miej sobie diesla, ale za kilka lat takie podatki przysolą, a strefy zamknięte dla nich tak poszerzą, żeby będziesz sobie nim mógł pojeździć co najwyżej po swoim podwórku. 🙂

        • Może mi ekspercie ekologiczny odpowiesz na proste pytanie. Ile węgla jest potrzebne aby samochodem elektrycznym lub hybryda ładowana z gniazdka jadąc tylko na pradzie przejechać 100 km ? I tu własnie sie skonczyła twoja pseudoekspercka wiedza o motoryazacji bo w Internecie tego nie doczytasz a jako osoba słabo wyksztalcona obliczyć tego nie potrafisz. Jakby energia elektryczna byla z elektrowni atomowych to może jest sens ekologiczny dla silnikow elektrycznych a w przypadku elektrowni weglowych jak w Polsce to mamy rowery na węgiel, hulajnogi na węgiel, samochody na wegiel. Moze powiesz ze spalanie wegla jest bardziej ekologiczne niz spalanie oleju napedowego ? W takim razie trzeba by wrocic do parowozow i samochodow na holtsgas jakie byly przed II wojna swiatowa.

          • Czytasz ze zrozumieniem? Przecież piszę, że energetyka węglowa jest na wykończeniu. Zasoby wyczerpują się, a wydobycie węgla jest coraz droższe, bo pokłady są coraz niżej i coraz gorsze (to, co była najlepsze i najłatwiej do pozyskania, już dawno wydobyto). Myśl perspektywicznie. Dlatego cały świat inwestuje w źródła energii, które są niewyczerpywalne (słońce, wiatr, pływy). Po co? Żeby za kilkadziesiąt lat nie znaleźć się w tzw. czarnej dupie. I tu nawet nie chodzi o ekologię, tylko czystą ekonomię.

          • Ja nie wiem skąd ty bierzesz takie informacje ze energetyka weglowa w Polsce jest na wykonczenie czy ze wegiel się kończy. Wegla brunatnego w Polsce jest tyle ze na 100 lat starczy a wegla kamiennego jest tez w brud np: w rosji, chinach, kolumbi i dziesiatkach innych krajow z ktorych ten wegiel sprowadzamy obecnie do Polski. Poza tym ja konczylem szkoly za Gomułki i tam mnie uczono ze węgiel sie cały czas tworzy w skorupie ziemskiej i od milionow lat i przez nastepne miliony lat. I w Polsce jeszcze przez 100 lat glownym zrodlem pradu bedzie wegiel czyli komorka na wegiel, komputer na wegiel, telewizor na wegiel, AGD na wegiel a progres nowych trendow weglowych w Polsce to rower na wegiel, hulajnoga na wegiel, samochod na wegiel, autobusy na wegiel. Widac w Polsce 99% ludzi chce cofną kraj o 100 lat do tylu w XIX wiek ktory byl erą wegla. Wegiel jest obciachowy paliwem i uzywany tylko w najbiedniejszych krajach a u nas chce sie przestawic nawet cala motoryzacje na wegiel – XXI wiek to nie wiek rozkwitu wegla jako paliwa do rowerow, hulajnog, samochodow osobowych i dostawczych czy autobusow. Mnie w Gomulkowskiej szkole uczono ze dwutlenek wegla jest gazem niezmiernie potrzebnym i bez niego nie byloby zadnych roslin na calej planecie (np: trawa czy drzewa pobieraja dwutlenek wegla do zycia i przerabiaja go na tlen – jakby nie mialy dwutlenku wegla to by obumarly). Wiec po co kosic trwaniki czy betonowac wszystko w miastach gdzie jest nadmiar dwutlenku wegla ? Dobrze zarosniety trawnik domowy czy w miescie pobral by 10 razy wiecej dwutlenku wegla i przerobil by go na 10 razy wiecej tlenu. A tu jest mania golenia trawnikow na „zero” i to uzywajac maszyn elektrycznych na wegiel lub spalinowych na rope naftowa. Nie dosyc ze samo golenie zmniejsza 10 krotnie przerabianbie dwutlenku wegla to sie produkuje 10 razy tyle dwutlenku wegla czyli efekt taki ze sami przez glupote powodujemy 100 krotny wzrost dwutlenku wegla w atmosferze (wydobycie wegla i ropy generuje CO2, przerobienie i transport generuje CO2, wyprodukowanie kosiarek generuje CO2 i paliwo generuje CO2). Ekoologia samochodu elektrycznego : kopalnie litu, huty litu – w samochodzie akumulator litowy waży kilkaset kg, kopalnie miedzi i huty miedzi – w samochodzie elektycznym jest kilkaset kg miedzi w silnikach i przetwornicach, utylizacja akumulatorow litowych, wydobywanie wegla brunatnego w Turowie, elektrownia w Turowie. Ja tu nie widze zadnej ekologii wrecz przeciwnie – samochody elektyczne to katastrofa ekologiczna nawet jak energia jest z elektrowni atomowych. Ale widac ze w Czarnkowej szkole ucza co innego. Krowy sa nieekologiczne bo produkuja za duzo CO2 i trzeba zlikwidowac krowy aby ograniczyc efekt cieplarniany. Powodzenia w takiej ekologii.

        • Władek, węgiel to nie zboże w polu, że je posiejesz i zbierzesz w jednym sezonie. Problem w tym, że wydobycie paliw kopalnych jest tysiąc, milion? razy szybsze od procesu naturalnego powstania węgla. Dlatego pewnie w twojej szkole, też ciebie uczyli, że zasoby się wyczerpują, a nie regenerują. Węgiel jest, ale dostępność do niego jest coraz trudniejsza. To ekonomia decyduje na jakiej głębokości wydobycie staje się nieopłacalne, bo energia z innego źródła jest tańsza. Złoża są różne, te najlepsze już dawno wyczerpano. Polska sprowadza węgiel, bo ma nieszczęsną energetyką opartą na węglu, nie ma wyjścia, a nie dlatego jest jej
          z tym dobrze. Dlaczego na powrót nie otwierają kopalni w Polsce? Bo się nie opłaca, bo złoża się wyczerpały. Dlatego finansują energetykę opartą na źródłach odnawialnych i dlatego inwestują w atom. Ale jak z ciebie taki ekonomista, to jedź do Wałbrzycha, wynajmij działkę, poczekaj, aż ci pod ziemią wyrośnie węgiel i wydobywaj go. Złoty interes według ciebie. Na zdrowie! Miłośniku spalin. Gdyby w spalinach było tylko CO2 to byłoby cudowne. Mógłbyś przyłożyć rurę do buzi i nic by ci się nie stało. Ale tam jest cała reszta syfu, z której się umiera. I pamiętam, że w każdym samochodzie jest akumulator, skoro już tak on ci przeszkadza.

          • Akumulutor rozruchowy ktory ma kazdy samochod (nawet elektryczny) waży około 10 kg. Miedzi w zwyklym samochodzie jest nie wiecej jak pare kilogramow. Jezdzilem samochodem elektrycznym (w tym roku wyprodukowanym, premiera byla w 2022 roku) w ktorym akumulator litowy wazyl 1100 kg i miedzi w uzwojeniach silnika oraz w przewornikach napiecia i okablowaniu bylo okola 400 kg. Predzej litu na bateria zabraknie i miedzi na przewody niż zabraknie wegla na świecie. Ja nie jestem zwolennikiem ani wegla ani Diesla. Nigdy nie mialem ani Diesla ani pieca na wegiel i miec nie bede chyba ze UE zakaze sprzedawania samochodow spalinowych wiec bede zmuszony jezdzic samochodem na wegiel. Jako przeciwnik węgla chce uniknać jazdy samochodem na węgiel. Jak wprowadzą samochody wodorowe to tez one beda na wegiel bo u nas wodor robi sie pradem z węgla. Wejdz sobie na strony sprzewadcow nowych samochodow w Japonii i sprawdz czy maja w ofercie przynajmniej jeden samochod elektryczny lub jedna hybryde ladowana z gniazdka. Mi sie nie udalo znalezc – są hybrydy i to masa ale samoladujace sie a Japonia nie ma ani jednej elektrowni na wegiel wiec dlaczego tak jest w tak ekologicznym kraju ? Oczywiscie te firmy japonskie zasypuja rynek europejski elektrykmi i hybrydami ladowanymi z gniazdka ale u siebie ich nie sprzedaja. A w Polsce renesans węgla i wszystko ma jezdzic na wegiel i to brunatny. Milion samochodow elektrycznych czyli na węgiel w przyszlym roku ma byc w Polsce – tak zapowiadal rzad w 2016 roku ze za 7 lat. Bylem w czeskich gorach Izerskim i nawet na szczycie gory Izera czyć smrod Turowa i widac te wielka dziure w ziemi i zdegradowane srodowisko 50 km od kopalni i elektrowni.

  2. Hybryda to szerokie pojecie a jest 3 rodzaje hybryd : Plug-in Hybrid, Full Hybrid czy Mild-Hybrid . Ja jestem ciekaw (zapytam po chłopsku) czy jest to hybryda na wegiel brunatny (czyli ładowana z gniazdka pradem pochodzącym ze spalania wegla brunatnego) czy normalna hybryda samoładująca się (nie wymaga wegla brunatnego aby naładować akumulator).

  3. A dlaczego największe gospodarki świata Chiny, Usa, Indie nie podpisały rezolucji klimatycznej?
    Bo mają w dopie takich europejskich ekologow.
    Ekologia jest tam gdzie jest baran na którym można nabić kasę. Pozdrawiam

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here