Odniesienie: „Przypominam, że trwa pandemia”

7

Prezes Zarządu Optima Medycyna S.A. w Opolu Adam Szlęzak odniósł się do artykułu „Przychodnie poniżają pacjentów”. Poniżej jego treść.

ODNIESIENIE

Dotyczy: publikacji Tygodnika Prudnickiego z dnia 28 lutego 2021 r. w wersji elektronicznej oraz 3 marca 2021 r. w 9. Numerze Tygodnika, pt. „Przychodnie poniżają pacjentów”

Odnosząc się do treści publikacji prasowej, o której mowa wyżej, dostępnej w elektronicznym i tradycyjnym wydaniu Gazety, Zarząd OPTIMA MEDYCYNA S.A. z siedzibą w Opolu/Oddział w Prudniku, wyraża swoje niezadowolenie spowodowane treścią tej publikacji, oceniając ją jako krzywdzącą i nierzetelną, z punktu widzenia obowiązków, wynikających z Prawa prasowego, jak i manipulującą odbiór u czytelnika, przez co prowadzącą do fałszywych wniosków.

Autor rzeczonego artykułu nie wykazał staranności, w ramach dziennikarskiej rzetelności, aby porozmawiać z Zarządem OPTIMA MEDYCYNA S.A., w celu odebrania stanowiska tej spółki, wobec, niejako poważnych zarzutów, które padły z ust Prezesa Prudnickiego Centrum Medycznego.

Autor tekstu główną swoją tezę, która streszcza się w tytule publikacji, de facto owija wokół działań OPTIMY MEDYCYNY S.A., pomimo tego, że po głębszej analizie tekstu, należałoby wywnioskować, że problem dotyczy służby zdrowia, a nie jednej nazwanej w tym artykule przychodni. W treść wpleciono bowiem wątek chorego przez 2 tygodnie dziecka, jak i 50 zgonów, które niejako są efektem „odbijania się od drzwi” przychodni.

Stanowczo zaprzeczamy takim doniesieniom, uznając, że są one krzywdzące i nieprawdziwe w przekazie dotyczącym POZ, jak i NiŚOZ.

Ponadto, odnosząc się do cytowanych wypowiedzi Prezesa PCM informujemy, że nie zgłaszał on zastrzeżeń do działań OPTIMA MEDYCYNA S.A. jako podwykonawcy Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.  Jak wynika z publikacji prasowej Prezes PCM stwierdził, że Szpital nie był sam w stanie sprostać zadaniu samodzielnego udzielania świadczeń w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, właśnie z powodu braku lekarzy, z którym boryka się SYSTEM OCHRONY ZDROWIA. OPTIMA MEDYCYNA S.A. wykonuje ten obowiązek od 2005 r.

W odróżnieniu od władz samorządowych z innych obszarów wykonywania świadczeń NiŚOZ, władze Powiatu Prudnickiego nigdy nie zainteresowały się sposobem realizacji tych zadań, nie oczekiwały raportowania przed właściwą komisją ds. zdrowia, czy spotkań z przedstawicielami OPTIMA MEDYCYNA S.A. jako wykonawcy, bądź podwykonawcy tych istotnych z punktu zachowania ciągłości dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w POZ.

W różnej rzeczywistości prawnej i faktycznej od 2005 r. OPTIMA MEDYCYNA S.A. próbowała stawić czoła temu wyzwaniu podpisując z PCM stosowną umowę, od wielu lat.

OPTIMA MEDYCYNA dołożyła wszelkich starań aby świadczenia NiŚOZ mogły być kontynuowane, zabezpieczając interes mieszkańców Powiatu Prudnickiego.

W tym miejscu przypominam, że trwa pandemia i zasady funkcjonowania poradni określają zasady ustalone na poziomie aktu rangi rozporządzenia Ministra Zdrowia  z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a to na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567) i dopiero ostatnie decyzje Ministra Zdrowia korygują je w stosunku do dzieci i osób z chorobami przewlekłymi ( z mocą prawną od 15 marca 2021).   

To nie zatem OPTIMA MEDYCYNA S.A. pozostaje autorem programu „izolowania” pacjentów, ale to w związku z regulacjami w/w rozporządzenia lekarz decyduje, w ramach swojej odpowiedzialności, o konieczności osobistego kontaktu z pacjentem.

Problemy zapewnienia obsady kadrowej, które dotyczą także samego PCM jak i wszystkich podmiotów leczniczych w Polsce, wynikają w czasie epidemii, w dużej mierze, dodatkowo z sytuacji chorobowej i izolacji samej dyżurującej kadry medycznej. Epidemia nie omija nikogo. Kwestie te są z inicjatywy OPTIMA MEDYCYNA S.A.  uwzględnione w umowie z PCM i przekładają się na sposób rozliczenia. To jednak obie strony decydują o możliwym kształcie tej współpracy, biorąc pod uwagę realne możliwości.

Powołując się na wypowiedź Prezesa PCM, o tym, że Prudnickie Centrum Medyczne „przejęło w dużej części nocną i świąteczną opiekę zdrowotną” nie wskazano jakie są fakty w tym zakresie, co oznacza, że w dużej części przejęło – co także wymaga przez dziennikarza wyjaśnienia.

Odnosząc się do „odbijania się od drzwi”. Nie jest prawdą, że pacjenci nie są przyjmowani w przychodni. Codziennie wykonywane są porady lekarskie w przychodni, realizowane są wizyty domowe i to nawet u pacjentów przebywających w kwarantannie lub izolacji. Takie stwierdzenia świadczą o braku rozpoznania tematu przez autora tekstu.

Na koniec pozwalamy sobie ocenić, że w ramach określonych powoływanym wyżej rozporządzeniem, teleporada jest dobrym sposobem na utrzymanie ciągłości leczenia pacjentów w podstawowej opiece zdrowotnej, szczególnie sprawdziła się w pandemii, gdy pacjenci nie muszą być narażani na kontakt z innymi pacjentami. Kwestionowanie jej zasadności uważamy za niedorzeczne, co oceniamy jako próbę odwrócenia uwagi od faktycznych trudności systemowych w służbie zdrowia.

Mając powyższe na uwadze, żądamy opublikowania treści artykułu, który w swoim rozmiarze będzie odpowiadał publikacji z dnia 28.02.2021 r., uwzględniając stanowisko OPTIMA MEDYCYNA S.A. a także rzeczywistość prawną i faktyczną sprawy.

Prezes Zarządu
Dyrektor Zarządzający
Adam Szlęzak


Od redakcji: Cytowane przez „TP” wypowiedzi prezesa Prudnickiego Centrum Medycznego Witolda Rygorowicza nie pochodzą z wywiadu udzielonego redakcji, lecz zostały wyartykułowane w trakcie posiedzenia Rady Powiatu transmitowanego publicznie na żywo w Internecie. Nagranie można też w każdej chwili odtworzyć w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Prudniku. Przedstawienie opinii odmiennej w sytuacji publicznego wystąpienia, nie ma więc zastosowania, ponieważ informacja została już upowszechniona, w tym wypadku przez środki medialne starostwa. Natomiast każdy ma prawo ustosunkować się do artykułu, co, jak mamy rozumieć, właśnie Pan czyni.

Niezmienne staramy się, by w gazecie każdy miał prawo odnieść się do przygotowywanych lub już opublikowanych materiałów. Przykładem jest list czytelniczki, który przesłaliśmy do Państwa 25 lutego z prośbą o odniesienie się do tematu sposobu obsługi pacjenta (przed drukiem). Do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi i ostatecznie list został opublikowany bez Państwa komentarza.

System teleporad wywołuje wiele kontrowersji. Frustracja pacjentów wynikająca z jego stosowania jest ogromna, czego doświadczamy jako mieszkańcy Prudnika i okolic oraz pacjenci przychodni, w których go wdrożono. I wszyscy sobie zadajemy pytanie: czy zalety jego stosowania przewyższają wady? Wady, o których powiedziano podczas wspomnianej sesji.

Andrzej Dereń

7 KOMENTARZE

  1. „Kryptonim Szef”….zmień Pan Panie Prezesie nazwisko i wygląd, aby poznać prawdziwy obraz sytuacji w swojej firmie i zapraszam do własnej firmy jako pracownik, pacjent, sprzątaczka itd.

  2. Prezes Optimy jak i inni prezesi przychodni zdrowia nie wie nic o tym co sie dzieje w prudnickiej Optimie gdzie pacjenci czekaja na zewnatrz jak te psy aby wejsc do srodka jak ktos z personelu otworzy l;askawie drzwi.A moze wie i widzial w jaki sposob lekarz dzieciecy przyjmuje małych pacjentow gdzie z odleglosci ponad metra dokonuje obdukcji aby tylko nie dotknac dziecka bo sie mooze zarazic a nie daj Boze aby dziecko zakaszlalo w poblizu niego.Prezes nie s toi w kolejkach nie wisi po godzinie na telefonie aby zarejestrowac sie do lekarza z terminem „za tydzien”To lekarze na niego i jego protegowanych czekaja.Wiec takie sprostowanie to jiech sobie wlozy wie gdzie i pogoni swoich nierobow do pracy Wszyscy chetni zostali zaszczepieni wiec czego sie boja kontaktow z pacjentamiPrzez telefon jeszcze nikt nikogo nie wyleczyl

  3. To oświadczenie napisano mu lecz nie czytał go dokładnie… Cały Adam… Jaki pan taki kram
    Leczenie w tym niby zozie to kpina.. Lub konieczność zdesperowanych ludzi i tych co o zgrozo tam nadal pracują… Bo muszą, nie wierzą już sami czy chcą jeszcze

  4. gdyby ludzie mieli inne wyjscie to juz dawno wszyscy pacjeci tej przechowalni lekarzy i pielegniarek-odeszli by stamtad-ale brak na rynku wiekszej ilosci przychodni ,zmusza ich do trwania w tym bagnie

  5. Przychodnię można sobie wybrać. I nie musi być to w Prudniku. Jestem zapisany do przychodni w innym mieście. Jestem tam zawsze mile widziany, dobrze traktowany, mam zapewniony serwis medyczny na dobrym poziomie. Nie jest to prywatna przychodnia. I nie muszę się użerać z prudnicką służbą zdrowia która działa jak wyuzdana księżniczka z manierami. Wybiera się taką przychodnię co prezentuje dobrą jakość usług medycznych i dobre traktowanie pacjenta.

  6. Przyjdziesz do Optimy – jesteś nie mile widziany. Dzwonisz – może jakimś cudem zechce się komuś podnieść słuchawkę. Proszę sobie wejść na recepcję tam telefon dzwoni non stop, ale nikt na niego nie zwraca uwagi. On po prostu sobie dzwoni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here