We wtorek 19 czerwca, mimo upału i przykrego mundialowego meczu Polski z Senegalem w Muzeum Ziemi Prudnickiej (Centrum Tradycji Tkackich) odbyła się bardzo interesująca prelekcja dra Mariusza Puci pt. „Znane i nieznane źródła śląskiej muzyki ludowej”.
Dr Mariusz Pucia klarnecista i etnomuzykolog, adiunkt w Uniwersytecie Opolskim, prowadzi samodzielnie i we współpracy z ośrodkami badawczymi w Polsce oraz na świecie eksploracje terenowe społeczności rdzennych w kierunku tradycyjnego materiału muzycznego w regionach: Opolszczyzna, Podlasie, Lubelszczyzna, Huculszczyzna (Ukraina), Śląscy Teksańczycy (USA). Jest współautorem projektów badawczych i popularyzatorskich.
Do Prudnika przybył w związku z głośnym ostatnio tematem, wydanych na płycie CD pieśni i modlitw z terenu m.in. ziemi prudnickiej z początku XX wieku. Właśnie wydana została, na razie w bardzo małym nakładzie (choć od dzisiaj w redakcji mamy egzemplarz) płyta „Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane. Pierwsze nagrania muzyki tradycyjnej dokonane na Śląsku opolskim ze zbiorów Archiwum Fonograficznego w Berlinie (Berliner Phonogramm-Archiv).” Na temat pisał już dwukrotnie w „Tygodniku Prudnickim” Andrzej Dereń, w najbliższym numerze gazety napiszemy o przebiegu spotkania dotyczącego tego niezwykłego wydawnictwa. Prelegent, dr Mariusz Pucia jest tu osobą bardzo na miejscu, gdyż jest współautorem opracowania muzycznego materiału, wydanego przez Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
A materiał to niezwykły, Jacek Jackowski z Instytutu Sztuki PAN napisał w przygotowanej w związku z płytą publikacji: „Aktualny stan badań pozwala przypuszczać, że wśród nagrań zarejestrowanych na Śląsku w 1913 r. przez Paula Schmidta znajdują się pierwsze fonograficzne rejestracje ludowego muzycznego repertuaru religijnego w języku polskim. W zbiorze odnajdujemy pieśń „Raduj się, z nieba Królowo, Alleluja” w wykonaniu orkiestry i grupy śpiewaków. Jest to lokalna wersja antyfony maryjnej „Regina Coeli”, znana z dawnych śpiewników i modlitewników.”
Znajdują się tu taneczne melodie ludowe na piszczałce w wykonaniu Andreasa Ruscha, repertuar orkiestrowy nagrany w Dziedzicach przez tzw. „Lubczyks Orchester”, kolęda „A wczoraj z wieczora”, pieśni obrzędowe, powszechne, ballady, pieśni o tematyce religijnej, recytacje modlitw „Ojcze nasz” i „Zdrowaś Mario”, wśród nagrań instrumentalnych są marsze weselne, tańce, melodie popularnych pieśni ludowych. Kolekcja liczy 40 nagranych pieśni i melodii instrumentalnych oraz dwie modlitwy. Nagrania dokonane zostały w Racławiczkach, Dziedzicach i Smolarni w lipcu 1913 roku. Całość została nagrana na wałkach woskowych Edisona, przy czy, kolekcja wałków zachowana jest w bardzo dobrym stanie.
Podczas spotkania w muzeum dr Mariusz Pucia zaprezentował sposób nagrywania muzyki na fonografie, przedstawił też szerzej stan badań nad folklorem muzycznym Śląska Opolskiego. Można było obejrzeć archiwalne publikacje na ten temat.