Niezwykły skarb

0
(fot. Grzegorz Weigt)

We wtorek 19 czerwca, mimo upału i przykrego mundialowego meczu Polski z Senegalem w Muzeum Ziemi Prudnickiej (Centrum Tradycji Tkackich) odbyła się bardzo interesująca prelekcja dra Mariusza Puci pt. „Znane i nieznane źródła śląskiej muzyki ludowej”.

(fot. Grzegorz Weigt)

Dr Mariusz Pucia klarnecista i etnomuzykolog, adiunkt w Uniwersytecie Opolskim, prowadzi samodzielnie i we współpracy z ośrodkami badawczymi w Polsce oraz na świecie eksploracje terenowe społeczności rdzennych w kierunku tradycyjnego materiału muzycznego w regionach: Opolszczyzna, Podlasie, Lubelszczyzna, Huculszczyzna (Ukraina), Śląscy Teksańczycy (USA). Jest współautorem projektów badawczych i popularyzatorskich.

Do Prudnika przybył w związku z głośnym ostatnio tematem, wydanych na płycie CD pieśni i modlitw z terenu m.in. ziemi prudnickiej z początku XX wieku. Właśnie wydana została, na razie w bardzo małym nakładzie (choć od dzisiaj w redakcji mamy egzemplarz) płyta „Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane. Pierwsze nagrania muzyki tradycyjnej dokonane na Śląsku opolskim ze zbiorów Archiwum Fonograficznego w Berlinie (Berliner Phonogramm-Archiv).” Na temat pisał już dwukrotnie w „Tygodniku Prudnickim” Andrzej Dereń, w najbliższym numerze gazety napiszemy o przebiegu spotkania dotyczącego tego niezwykłego wydawnictwa. Prelegent, dr Mariusz Pucia jest tu osobą bardzo na miejscu, gdyż jest współautorem opracowania muzycznego materiału, wydanego przez Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

(fot. Grzegorz Weigt)

A materiał to niezwykły, Jacek Jackowski z Instytutu Sztuki PAN napisał w przygotowanej w związku z płytą publikacji: „Aktualny stan badań pozwala przypuszczać, że wśród nagrań zarejestrowanych na Śląsku w 1913 r. przez Paula Schmidta znajdują się pierwsze fonograficzne rejestracje ludowego muzycznego repertuaru religijnego w języku polskim. W zbiorze odnajdujemy pieśń „Raduj się, z nieba Królowo, Alleluja” w wykonaniu orkiestry i grupy śpiewaków. Jest to lokalna wersja antyfony maryjnej „Regina Coeli”, znana z dawnych śpiewników i modlitewników.”

(fot. Grzegorz Weigt)

Znajdują się tu taneczne melodie ludowe na piszczałce w wykonaniu Andreasa Ruscha, repertuar orkiestrowy nagrany w Dziedzicach przez tzw. „Lubczyks Orchester”, kolęda „A wczoraj z wieczora”, pieśni obrzędowe, powszechne, ballady, pieśni o tematyce religijnej, recytacje modlitw „Ojcze nasz” i „Zdrowaś Mario”, wśród nagrań instrumentalnych są marsze weselne, tańce, melodie popularnych pieśni ludowych. Kolekcja liczy 40 nagranych pieśni i melodii instrumentalnych oraz dwie modlitwy. Nagrania dokonane zostały w Racławiczkach, Dziedzicach i Smolarni w lipcu 1913 roku. Całość została nagrana na wałkach woskowych Edisona, przy czy, kolekcja wałków zachowana jest w bardzo dobrym stanie.

Podczas spotkania w muzeum dr Mariusz Pucia zaprezentował sposób nagrywania muzyki na fonografie, przedstawił też szerzej stan badań nad folklorem muzycznym Śląska Opolskiego. Można było obejrzeć archiwalne publikacje na ten temat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here