Prezes Zarządu Optima Medycyna S.A. w Opolu Adam Szlęzak odniósł się do artykułu „Przychodnie poniżają pacjentów”. Poniżej jego treść.
ODNIESIENIE
Dotyczy: publikacji Tygodnika Prudnickiego z dnia 28 lutego 2021 r. w wersji elektronicznej oraz 3 marca 2021 r. w 9. Numerze Tygodnika, pt. „Przychodnie poniżają pacjentów”
Odnosząc się do treści publikacji prasowej, o której mowa wyżej, dostępnej w elektronicznym i tradycyjnym wydaniu Gazety, Zarząd OPTIMA MEDYCYNA S.A. z siedzibą w Opolu/Oddział w Prudniku, wyraża swoje niezadowolenie spowodowane treścią tej publikacji, oceniając ją jako krzywdzącą i nierzetelną, z punktu widzenia obowiązków, wynikających z Prawa prasowego, jak i manipulującą odbiór u czytelnika, przez co prowadzącą do fałszywych wniosków.
Autor rzeczonego artykułu nie wykazał staranności, w ramach dziennikarskiej rzetelności, aby porozmawiać z Zarządem OPTIMA MEDYCYNA S.A., w celu odebrania stanowiska tej spółki, wobec, niejako poważnych zarzutów, które padły z ust Prezesa Prudnickiego Centrum Medycznego.
Autor tekstu główną swoją tezę, która streszcza się w tytule publikacji, de facto owija wokół działań OPTIMY MEDYCYNY S.A., pomimo tego, że po głębszej analizie tekstu, należałoby wywnioskować, że problem dotyczy służby zdrowia, a nie jednej nazwanej w tym artykule przychodni. W treść wpleciono bowiem wątek chorego przez 2 tygodnie dziecka, jak i 50 zgonów, które niejako są efektem „odbijania się od drzwi” przychodni.
Stanowczo zaprzeczamy takim doniesieniom, uznając, że są one krzywdzące i nieprawdziwe w przekazie dotyczącym POZ, jak i NiŚOZ.
Ponadto, odnosząc się do cytowanych wypowiedzi Prezesa PCM informujemy, że nie zgłaszał on zastrzeżeń do działań OPTIMA MEDYCYNA S.A. jako podwykonawcy Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Jak wynika z publikacji prasowej Prezes PCM stwierdził, że Szpital nie był sam w stanie sprostać zadaniu samodzielnego udzielania świadczeń w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, właśnie z powodu braku lekarzy, z którym boryka się SYSTEM OCHRONY ZDROWIA. OPTIMA MEDYCYNA S.A. wykonuje ten obowiązek od 2005 r.
W odróżnieniu od władz samorządowych z innych obszarów wykonywania świadczeń NiŚOZ, władze Powiatu Prudnickiego nigdy nie zainteresowały się sposobem realizacji tych zadań, nie oczekiwały raportowania przed właściwą komisją ds. zdrowia, czy spotkań z przedstawicielami OPTIMA MEDYCYNA S.A. jako wykonawcy, bądź podwykonawcy tych istotnych z punktu zachowania ciągłości dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w POZ.
W różnej rzeczywistości prawnej i faktycznej od 2005 r. OPTIMA MEDYCYNA S.A. próbowała stawić czoła temu wyzwaniu podpisując z PCM stosowną umowę, od wielu lat.
OPTIMA MEDYCYNA dołożyła wszelkich starań aby świadczenia NiŚOZ mogły być kontynuowane, zabezpieczając interes mieszkańców Powiatu Prudnickiego.
W tym miejscu przypominam, że trwa pandemia i zasady funkcjonowania poradni określają zasady ustalone na poziomie aktu rangi rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a to na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567) i dopiero ostatnie decyzje Ministra Zdrowia korygują je w stosunku do dzieci i osób z chorobami przewlekłymi ( z mocą prawną od 15 marca 2021).
To nie zatem OPTIMA MEDYCYNA S.A. pozostaje autorem programu „izolowania” pacjentów, ale to w związku z regulacjami w/w rozporządzenia lekarz decyduje, w ramach swojej odpowiedzialności, o konieczności osobistego kontaktu z pacjentem.
Problemy zapewnienia obsady kadrowej, które dotyczą także samego PCM jak i wszystkich podmiotów leczniczych w Polsce, wynikają w czasie epidemii, w dużej mierze, dodatkowo z sytuacji chorobowej i izolacji samej dyżurującej kadry medycznej. Epidemia nie omija nikogo. Kwestie te są z inicjatywy OPTIMA MEDYCYNA S.A. uwzględnione w umowie z PCM i przekładają się na sposób rozliczenia. To jednak obie strony decydują o możliwym kształcie tej współpracy, biorąc pod uwagę realne możliwości.
Powołując się na wypowiedź Prezesa PCM, o tym, że Prudnickie Centrum Medyczne „przejęło w dużej części nocną i świąteczną opiekę zdrowotną” nie wskazano jakie są fakty w tym zakresie, co oznacza, że w dużej części przejęło – co także wymaga przez dziennikarza wyjaśnienia.
Odnosząc się do „odbijania się od drzwi”. Nie jest prawdą, że pacjenci nie są przyjmowani w przychodni. Codziennie wykonywane są porady lekarskie w przychodni, realizowane są wizyty domowe i to nawet u pacjentów przebywających w kwarantannie lub izolacji. Takie stwierdzenia świadczą o braku rozpoznania tematu przez autora tekstu.
Na koniec pozwalamy sobie ocenić, że w ramach określonych powoływanym wyżej rozporządzeniem, teleporada jest dobrym sposobem na utrzymanie ciągłości leczenia pacjentów w podstawowej opiece zdrowotnej, szczególnie sprawdziła się w pandemii, gdy pacjenci nie muszą być narażani na kontakt z innymi pacjentami. Kwestionowanie jej zasadności uważamy za niedorzeczne, co oceniamy jako próbę odwrócenia uwagi od faktycznych trudności systemowych w służbie zdrowia.
Mając powyższe na uwadze, żądamy opublikowania treści artykułu, który w swoim rozmiarze będzie odpowiadał publikacji z dnia 28.02.2021 r., uwzględniając stanowisko OPTIMA MEDYCYNA S.A. a także rzeczywistość prawną i faktyczną sprawy.
Prezes Zarządu
Dyrektor Zarządzający
Adam Szlęzak
Od redakcji: Cytowane przez „TP” wypowiedzi prezesa Prudnickiego Centrum Medycznego Witolda Rygorowicza nie pochodzą z wywiadu udzielonego redakcji, lecz zostały wyartykułowane w trakcie posiedzenia Rady Powiatu transmitowanego publicznie na żywo w Internecie. Nagranie można też w każdej chwili odtworzyć w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Prudniku. Przedstawienie opinii odmiennej w sytuacji publicznego wystąpienia, nie ma więc zastosowania, ponieważ informacja została już upowszechniona, w tym wypadku przez środki medialne starostwa. Natomiast każdy ma prawo ustosunkować się do artykułu, co, jak mamy rozumieć, właśnie Pan czyni.
Niezmienne staramy się, by w gazecie każdy miał prawo odnieść się do przygotowywanych lub już opublikowanych materiałów. Przykładem jest list czytelniczki, który przesłaliśmy do Państwa 25 lutego z prośbą o odniesienie się do tematu sposobu obsługi pacjenta (przed drukiem). Do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi i ostatecznie list został opublikowany bez Państwa komentarza.
System teleporad wywołuje wiele kontrowersji. Frustracja pacjentów wynikająca z jego stosowania jest ogromna, czego doświadczamy jako mieszkańcy Prudnika i okolic oraz pacjenci przychodni, w których go wdrożono. I wszyscy sobie zadajemy pytanie: czy zalety jego stosowania przewyższają wady? Wady, o których powiedziano podczas wspomnianej sesji.
Andrzej Dereń
„Kryptonim Szef”….zmień Pan Panie Prezesie nazwisko i wygląd, aby poznać prawdziwy obraz sytuacji w swojej firmie i zapraszam do własnej firmy jako pracownik, pacjent, sprzątaczka itd.
I sie pan Prezes Optimy ,owinol pandemia!!
Prezes Optimy jak i inni prezesi przychodni zdrowia nie wie nic o tym co sie dzieje w prudnickiej Optimie gdzie pacjenci czekaja na zewnatrz jak te psy aby wejsc do srodka jak ktos z personelu otworzy l;askawie drzwi.A moze wie i widzial w jaki sposob lekarz dzieciecy przyjmuje małych pacjentow gdzie z odleglosci ponad metra dokonuje obdukcji aby tylko nie dotknac dziecka bo sie mooze zarazic a nie daj Boze aby dziecko zakaszlalo w poblizu niego.Prezes nie s toi w kolejkach nie wisi po godzinie na telefonie aby zarejestrowac sie do lekarza z terminem „za tydzien”To lekarze na niego i jego protegowanych czekaja.Wiec takie sprostowanie to jiech sobie wlozy wie gdzie i pogoni swoich nierobow do pracy Wszyscy chetni zostali zaszczepieni wiec czego sie boja kontaktow z pacjentamiPrzez telefon jeszcze nikt nikogo nie wyleczyl
To oświadczenie napisano mu lecz nie czytał go dokładnie… Cały Adam… Jaki pan taki kram
Leczenie w tym niby zozie to kpina.. Lub konieczność zdesperowanych ludzi i tych co o zgrozo tam nadal pracują… Bo muszą, nie wierzą już sami czy chcą jeszcze
gdyby ludzie mieli inne wyjscie to juz dawno wszyscy pacjeci tej przechowalni lekarzy i pielegniarek-odeszli by stamtad-ale brak na rynku wiekszej ilosci przychodni ,zmusza ich do trwania w tym bagnie
Przychodnię można sobie wybrać. I nie musi być to w Prudniku. Jestem zapisany do przychodni w innym mieście. Jestem tam zawsze mile widziany, dobrze traktowany, mam zapewniony serwis medyczny na dobrym poziomie. Nie jest to prywatna przychodnia. I nie muszę się użerać z prudnicką służbą zdrowia która działa jak wyuzdana księżniczka z manierami. Wybiera się taką przychodnię co prezentuje dobrą jakość usług medycznych i dobre traktowanie pacjenta.
Przyjdziesz do Optimy – jesteś nie mile widziany. Dzwonisz – może jakimś cudem zechce się komuś podnieść słuchawkę. Proszę sobie wejść na recepcję tam telefon dzwoni non stop, ale nikt na niego nie zwraca uwagi. On po prostu sobie dzwoni.