We wtorek 26 listopada mieszkańcy między inni powiatów krapkowickiego i prudnickiego zaatakowani zostali serią telefonów od oszustów usiłujących wyłudzić pieniądze. Niestety wciąż są osoby, które dają się nabrać przestępcom.
Sprawa dotyczy osób podszywających się pod członków rodzin i policjantów, którzy w nagłej sytuacji potrzebują pożyczyć pieniądze. Głównie dzięki środkom masowego przekazu coraz więcej osób jest świadoma takiego procederu, jednak nie wszyscy. Dotyczy do ludzi starszych. Jedną z nich była mieszkanka gminy Strzeleczki, która oszukana została właśnie 26 listopada.
– 72-letnia mieszkanka z gminy Strzeleczki po takim telefonie (na numer stacjonarny), rowerem pojechała do banku spółdzielczego w Strzeleczkach – informuje krapkowicka policja. – Kobieta wybrała z banku 30 tys. złotych. Następnie udając się w rejon Ścigowa przekazała pieniądze nieznanemu sobie mężczyźnie. Kobieta cały czas na swój telefon komórkowy była instruowana przez oszustów co ma zrobić, jak się zachować i gdzie się udać.
[AKTUALIZACJA, 2.12.2019] Reakcja wójta gminy Strzeleczki Marka Pietruszki na zdarzenie była natychmiastowa. Zaledwie kilka dni po zdarzeniu zorganizował akcję informacyjną, jak ustrzec się oszustwom metodą „na wnuczka”. Do każdego gospodarstwa domowego w gminie trafią ulotki informacyjne na ten właśnie temat.
– Powiedzcie wszystkim, że w najbliższych dniach ulotki trafią do skrzynek, żeby ich nie wyrzucać, tylko powiesić, przyczepić w widocznym miejscu – apeluje wójt. – Niech będzie to pewnego rodzaju kontrolka na wypadek telefonu oszustów, która będzie przypominać o metodach ich działania.
JAK NIE DAĆ SIĘ OSZUSTOM?
1.Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
2. Potwierdzić dane osoby dzwoniącej możemy jedynie najpierw poprzez rozłączenie rozmowy telefonicznej i wybranie numeru alarmowego 112.
3. Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
4. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta, prokuratora – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem.