Wszystkie podmioty przygotowujące się do przyszłorocznego zamknięcia mostu na ul. Batorego w Prudniku ostro wzięły się do roboty. Terminy inwestycji poprzedzających remont przeprawy niebezpiecznie się zazębiają, a rezerw czasowych praktycznie nie ma.
Czasowa korelacja między poszczególnymi inwestycjami jest szalenie ważna. Trudno byłoby myśleć o zamknięciu ul. Batorego w momencie, gdyby trwał jeszcze generalny remont powiatowej ul. Kolejowej, czy budowa tymczasowego mostu przy ul. Wańkowicza.
Na razie zapewnienia idą w tym kierunku, że dopiero z chwilą zakończenia inwestycji na ul. Kolejowej i Wańkowicza, ruszą właściwe prace na moście ul. Batorego. Tyle teorii.
Most na Batorego do końca listopada 2018
W połowie września w biurze opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie przedstawicieli dyrekcji, gminy Prudnik i powiatu prudnickiego.
– Generalna Dyrekcja jeszcze w bieżącym roku planuje rozstrzygnięcie przetargu na wyłonienie wykonawcy remontu – informuje burmistrz Franciszek Fejdych. – Fakt ten nie będzie determinował od razu zamknięcia mostu, gdyż w pierwszej fazie organizowany będzie plac budowy, prowadzone będą prace na sieciach znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu.
W treści przetargu opublikowanego 14 września zapisano, że inwestycja ma być zakończona do 30 listopada 2018 r.
Kolejowa do maja 2018
Z kolei powiat prudnicki ma za sobą rozstrzygnięcie przetargu na remont ul. Kolejowej, która w okresie remontu na ul. Batorego przejmie – obok ul. Nyskiej – główny ruch komunikacyjny. Uczestnicy spotkania uzgodnili, że inwestycja ma być zakończona najpóźniej w maju przyszłego roku.
Most tymczasowy do marca/kwietnia 2018
– Gmina Prudnik w drodze przetargu zleciła wykonanie dokumentacji tzw. mostu tymczasowego łączącego ulicę Wańkowicza z ulicą Kochanowskiego, oraz przebudowę ulicy Wańkowicza z włączeniem jej do ulicy Kolejowej – kontynuuje burmistrz Fejdych. – Jesteśmy już w posiadaniu dokumentacji technicznej, oczekujemy na uprawomocnienie się pozwolenia wodnoprawnego. Chcielibyśmy przyspieszyć te terminy i zanim będzie pozwolenie wodnoprawne ogłosimy przetarg na wykonanie tego zadania. Według naszego harmonogramu w październiku powinny być pozwolenia. Zakończenie prac planujemy na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku.
W trakcie procedury przetargowej na most na ul. Batorego GDDKiA w ramach odpowiedzi na pytania oferenta – wyjaśniła, że „dopuszcza się przesunięcie terminu zakończenia robót z uwagi na ewentualne opóźnienie wykonania dodatkowej drogi objazdowej”, jednocześnie „dopuszczając, jak sytuację wyjątkową, całkowite zamknięcie mostu (…) pomimo opóźnień w wykonaniu dodatkowej drogi objazdowej”. Te wyjaśnienia dają wykonawcy furtkę na wypadek przedłużenia inwestycji bez ponoszenia kar za zwłokę. Martwi jednocześnie sytuacja wyjątkowa (jaka?), kiedy wykonawca zamknie most na Batorego, a ul. Kolejowa lub zastępczy most przy ul. Wańkowicza nie będą jeszcze gotowe.
Ruch wahadłowy jeszcze w 2017 r.
W informacji przetargowej na most ul. Batorego ujęto jeszcze jedną informację istotną dla kierowców i mieszkańców Prudnika o możliwości częściowego zamknięcia ulicy – z uwagi na prowadzone prace – w postaci ruchu wahadłowego z zastrzeżeniem, że ograniczenie nie może być długotrwałe.
Czy te plany zostaną terminowo zrealizowane? Oby! Wiele zależeć będzie od pogody podczas nadchodzącej zimy oraz solidności wykonawców.