Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił wizyty przez internet w polskim języku migowym. To otwiera nową drogę komunikacji dla osób niedosłyszących i głuchych.
Ograniczenia komunikacyjne często uniemożliwiają samodzielne załatwienie spraw w urzędach i instytucjach publicznych. ZUS pokazuje, że wychodzi naprzeciw potrzebom wszystkich grup klientów, w tym wobec osób niedosłyszących i głuchych. Szacuje się, że liczba głuchych osób w Polsce sięga 500 tys., a kolejnych 900 tys. Polaków ma poważny uszczerbek słuchu.
– E-wizyta to wideorozmowa z ekspertem ZUS, a taką formę kontaktu wprowadziliśmy w październiku 2020 roku. Codziennie z tej opcji korzysta kilkaset osób. Od 16 lutego nasi klienci mogą umawiać się na konsultacje w polskim języku migowym. Pracownik ZUS będzie migać w polskim języku migowym, a to dla osób migających szansa na samodzielne załatwienie sprawy i uzyskanie wyjaśnień na przykład o rentach bądź zasiłkach bez konieczności wychodzenia z domu – wyjaśnia Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Czy możliwość kontaktu z ZUS on-line spotka się z pozytywnym odzewem osób niesłyszących i głuchych? Czy taka oferta będzie doceniona i praktyczna, zwłaszcza w pandemii koronawirusa? ZUS nie ma co do tego wątpliwości. A jak ten pomysł ocenia druga strona?
– Środowisko osób niesłyszących w województwie opolskim, przyjmuje tę informację z dużą radością. To kolejny krok, by ułatwić funkcjonowanie osobom niesłyszącym w przestrzeni publicznej. Osoby niesłyszące od urodzenia głównie posługują się językiem migowym, który jest w swej naturze innym językiem niż polski. Umożliwianie osobom niesłyszącym kontaktu i załatwiania spraw w języku migowym to kierunek, w którym powinny zmierzać wszystkie instytucje publiczne – stwierdził Jarosław Duszak, wiceprezes opolskiego oddziału Polskiego Związku Głuchych i dodaje: – ZUS jest instytucją, z którą osoby niesłyszące dość często mają kontakt, choćby z racji pobieranych świadczeń, orzekania o niezdolności do pracy. Pomimo obostrzeń w pandemii okazuje się, że wiele spraw można załatwiać w ZUS zdalnie i nie wymagają one osobistej wizyty w instytucji. Obecnie teleinformatyczna infrastruktura nie stanowi już problemu, więc można wykorzystać kontakt z tłumaczem języka migowego on-line. Dlatego każdą tego typu inicjatywę witamy z dużym zadowoleniem, mając nadzieję, że poprawi to jakość życia osobom niesłyszącym i da im poczucie, że są pełnoprawnymi i pełnowartościowymi obywatelami.
Komputer z kamerą i mikrofonem lub smartfon – to wystarczy by skorzystać z wideorozmowy. Aby zarezerwować e-wizytę należy na stronie www.zus.pl wybrać „umów e-wizytę”, a następnie wybrać „umów e-wizytę w języku migowym (PJM)”. W kolejnym kroku należy wskazać temat wideorozmowy oraz wybrać jej termin. Po uzupełnieniu podstawowych danych, w tym adresu e-mail, dostaniesz w zwrotnej wiadomości na swój adres mailowy potwierdzenie rezerwacji, a konkretnie link do e-wizyty. Jeśli będziesz chciał zasięgnąć informacji we własnej sprawie i danych, przygotuj dla weryfikacji dowód osobisty.