Linia Racibórz – Racławice Śl. w II etapie programu Kolej Plus

4

Projekt odbudowy linii kolejowych Racibórz Głubczyce i Głubczyce – Racławice Śląskie znalazł się w II etapie rządowego Programu Kolej Plus. To dopiero początek długiej drogi.

O decyzji w tej sprawie poinformowała dzisiaj spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. W II etapie programu pozostało 79 projektów (na 96 w I etapie), w tym jeden z województwa opolskiego, dotyczący wspomnianej linii.

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus pozwoli na przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Zwiększy się atrakcyjność i możliwość rozwoju gospodarczego mniejszych regionów – przekazuje PKP PKL.

(il. PKP PLK S.A.)

W przypadku Opolszczyzny oznacza to przywrócenie połączeń kolejowych w powiatowych Głubczycach. Z kolei Racławice Śląskie znów staną się stacją węzłową. Inwestor i wykonawca będą musieli uporać się m.in. z odnową potężnego mostu kratownicowego nad Osobłogą w Racławicach.

Samorządy mają teraz 12 miesięcy na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego, uzyskanie opinii i wniosków z konsultacji społecznych, przedłożenie deklaracji potwierdzającej zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów minimum 4 par pociągów przez 5 lat.

Spełnienie tych wymogów nie będzie gwarantować realizacji zadania lub realizacji w pierwszej kolejności. Przygotowane projekty przejdą koleją ocenę, na podstawie której powstanie lista rankingowa i kwalifikacja. Program Kolej Plus obowiązuje do 2028 r. Wartość wszystkich zadań szacowana jest na ok. 30 mld zł.

Z terenu ziemi prudnickiej partnerami projektu są: Gmina Głogówek oraz Powiat Prudnicki.

4 KOMENTARZE

  1. Nie ma powodu do radosci, juz w pierwszym etapie odpadlo 12 wnioskow. Jeszcze w 2018 roku – ogloszony przez rzad polski program Kolej Plus+ tz” pierwsza dwudziestka” nie spelnila oczekiwan Opolszczyzny. (linia kolejowa 306 Prudnik-Krapkowice) , dla tego projektu skonczylo sie przesunieciem srodkow na inna inwestycje! W tym przypadku jesli studium wykonalnosci zaliczy II etap zostaje jeszcze 15 % wkladu wlasnego samorzadow, czy beda mialy do dyspozycji takie srodki?

  2. No właśnie, co z linią Prudnik – Krapkowice. Wydano grube miliony na odbudowę torów i nie ma z tego powodu żadnych społecznych, czy gospodarczych korzyści. Marnotrawstwo. Marszałku opolski odpowiedzialny za przewozy regionalne, burmistrzowie Prudnika, Białej, wójtowie Strzeleczek i Lubrzy, starostwie prudniccy i krapkowiccy – czemu nic w tej sprawie nie robicie? To też wasza linia.

    • To nie jest tak jak większość myśli. W odbudowę linii Prudnik-krapkowice było zaangażowane wojsko ze względu na bocznicę kolejową do magazynów. To w głównej mierze wojsko zadecydowało że linia nie będzie wykorzystywana do ruchu pasażerskiego. Duża szkoda tym bardziej że dla gminy Biała byłaby to super promocja

  3. Linia 306 jest wybudowana przez MON ,mimo to nie jest uzywana przez armie ( moze jakies sklady techniczne dla utrzymania tej infrastruktury )? Urzad Marszalkowski pewnie nie widzi w tym odcinku potencjalu, a turystycznie tez sie nie oplaci inwestowac- w perony, wiaty, tablice przystankowe. Brak mostu nad Odra w Krapkowicach to brak polaczenia z Gogolinem, a dalej z Opolem , Zdzieszowicami. Dwa szkolne autobusy od poniedzialku do piatku to jedyna lacznosc Prudnika z Krapkowicami, czy tak musi byc!?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here