Już od rana 1 marca na przebudowanym dworcu autobusowym w Prudniku zaczęły pojawiać się pierwsze, kursowe autobusy. Z przyzwyczajenia część pasażerów dobiegała z tymczasowych stanowisk na Pl. Wolności na nowy dworzec. Przed godz. 11.00 otwarto również zamknięty wcześniej budynek dworca.
O tej godzinie odbyło się uroczyste otwarcie obiektu z udziałem marszałka województwa opolskiego Andrzeja Buły, w roli gospodarza burmistrza Grzegorza Zawiślaka, przedstawicieli gmin partnerskich projektu, w ramach którego uzyskano dofinansowanie inwestycji, wykonawców, przedstawicieli urzędów nadzorujących oraz mieszkańców, który zaproszono do poczekalni.
Całe otoczenie dworca bardzo się zmieniło w stosunku do tego, co było wcześniej. Plac i poczekalnia w stylu lat 70. XX w. ustąpiły technologiom i architekturze XXI w. Budynek dworca otrzymał duże, przyciemniane szyby oraz automatycznie rozsuwane drzwi, nowoczesne toalety, w tym dla niepełnosprawnych, poczekalnię z elektronicznym rozkładem jazdy. Pomyślano również o rodzicach z małymi dziećmi, którym przygotowano osobne pomieszczenie do higieny maluchów.
O tym, co na zewnątrz już pisaliśmy. Zwraca uwagę obszerne, solidne zadaszenie nad stanowiskami, jakże inne od tego, które przez kilkadziesiąt lat znajdowało się na dworcu z dźwięczną, powiewającą na wietrze blachą falistą (potem wymieniono je na małe wiaty przystankowe). Pomyślano też o cyklistach, którym przygotowano stoiska i punkt z narzędziami. Wandaloodporne ławki są bezpośrednio przy stanowiskach. W ramach projektu przebudowano również sąsiednią ul. Sądową.
Projekt zrealizowany był w partnerstwie czterech gmin: Prudnik, Biała, Otmuchów i Głuchołazy (te ostatnie jako lider projektu), które uzgodniły, że podzielą daną im pulę pieniędzy – 8 mln zł po równo.
Inwestycja w Prudniku kosztowała ok. 9,4 mln zł i została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego (środki Unii Europejskiej) w wysokości 2 mln zł. Jej początki sięgają poprzedniej kadencji samorządu. Pierwsze koncepcje zakładały budowę centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym, ale ostatecznie zdecydowano się na dotychczasową lokalizację. Planowano budowę okazałego, dwukondygnacyjnego budynku z pomieszczeniami na lokal gastronomiczny oraz przejazdem w parterze dla autobusów, ale ze względów finansowych ograniczono zakres zadania.
Wykonawcą inwestycji była firma Polbau.
A ja się pytam: Gdzie jest KFC na dworcu ? Gdzie ? Co to ma być ? Bo jakoś nie widzę. I nie dowierzam że nie ma.
KFC jest na poziomie -1 dworca. Zjazd windą jest po lewej, zaraz za rogiem, 5 metrów od środkowej ławki, przy zielonej tabliczce z napisem WYOBRAŹNIA. 😉
Obiekt modelowy jak z obrazka, teraz martwi mnie jak się tu zacznie zbierać element z marginesu, a jeszcze z dwa miesiące zimowych chłodów przed nami!?
Kiedy zostanie zdemontowany znak zakazu na Placu Wolności bo chyba zauroczenie nowym dworcem przyćmiło myślenie…