Nowe logo Prudnika

8

W środę (3 lutego) na stronie www Gminy Prudnik opublikowany został nowy System Identyfikacji Wizualnej, który obok herbu i flagi będzie odtąd obrazową marką miasta.

Główny element systemu to logo miasta, które opracowane zostało na podstawie tarczy herbu Prudnika, a więc bez labrów, hełmu i klejnotu. To jeden z trzech stosowanych obecnie modeli tworzenia znaków samorządów. Pierwszy opiera się na herbie, drugi to grafika nawiązująca do jakiejś cechy miasta (również budowli), a trzeci to stylizowana nazwa.

Obok logo system obejmuje również osobne grafiki nawiązujące do charakterystycznych budowli na terenie gminy.

(mat. Gminy Prudnik)

Miasto, spółki miejskie oraz instytucje podległe miastu zyskają jednolity charakter. SIW uspójni i uprości sposób komunikacji z mieszkańcami Prudnika. Jednolity wizerunek jest istotny, ponieważ wzmacnia poczucie tożsamości i wspólnoty mieszkańców z miastem, jest też elementem reprezentacyjnym. Wszystkie materiały miejskie (promocyjne, informacyjne itp.) przygotowane są konsekwentnie w jednorodnym stylu. Takie rozwiązanie w dłuższej perspektywie jest korzystne pod względem ekonomicznym. System Identyfikacji Wizualnej to krok w stronę budowania marki miasta – informuje samorząd.

Autorką SIW jest pochodząca z Prudnika projektantka i artystka – Agata Hajdecka (firma Tukan Media).

To drugie podejście gminy do wprowadzenia logo. W ramach pierwszego w 2017 roku ogłoszono konkurs, ale ostatecznie nie wybrano żadnej propozycji. Gmina stosowała nieoficjalny znak – hasło złożone z kolorowych liter „Prudnik. Spotkajmy się”.

Przez ostatnie dni gmina na swoim profilu mediów społecznościowych odsłaniała kolejne fragmenty nowego znaku. Oceny internautów są podzielone. Najwięcej uwag dotyczyło formy przedstawienia orła, zbyt dużego uproszczenia znaku, ale też i takie wskazujące, że miasto ma obecnie ważniejsze problemy na głowie, niż nowe logo. Nie przewidziano również etapu społecznych konsultacji projektu.

(mat. Gminy Prudnik)

GMINA O NOWYM SYSTEMIE:

Prudnik z Systemem Identyfikacji Wizualnej


Posiadanie nowoczesnego logotypu oraz odpowiedniego Systemu Identyfikacji Wizualnej to dzisiaj konieczność by prowadzić skuteczną komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Gmina Prudnik nie posiadała ani logotypu, ani SIW. Niestety bogaty i dostojny herb miasta nie nadaje się do stosowania na wszystkich materiałach promocyjnych, stąd potrzeba wprowadzenia SIW.
Od kilku lat trwały próby wprowadzenia logotypu. Ostatnia z nich podjęta została w 2017 r. w postaci otwartego konkursu. Konkurs został nierozstrzygnięty, choć kilka prac było interesujących. Postanowiliśmy podjąć skuteczną próbę wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej, nad którą pracowaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy.

Dlaczego logo oparte o herb?

Projektując herb opieraliśmy się o koncepcję genius loci tzw. esencji miejsca, która ma jak najbardziej oddać wartości, aspiracje i kierunek w jakim zmierza nasza gmina.

Oparcie logotypu o zabytek czy element krajobrazu nie spełniłby swojego zadania. W Prudnik nie mamy charakterystycznego na skalę Polski elementu krajobrazu czy zabytku. Bryła Kopy Biskupiej mieszkańcowi Mazur może skojarzyć się z Ślężą, Łysą Górą czy innym masywem lub pasmem górskim. Prudnicki ratusz, jakkolwiek piękny, ale również nie na tyle wyjątkowy na skalę polski, jak ratusz w Poznaniu czy Zamościu. Wieża Woka najstarsza prywatna murowana wieża w Polsce, umieszczona na logotypie może budzić jasne skojarzenia z bardziej znaną wieżą piastowską w Opolu.
Po wielu konsultacjach z grafikami, studiami graficznymi oraz specjalistami z dziedziny marketingu terytorialnego zdecydowaliśmy, że punktem wyjścia do powstania logotypu będzie herb miejski. Jest on najważniejszym elementem, który buduje tożsamość mieszkańców z miastem. Pierwszy herb Prudnika pojawił się na pieczęci z XIV wieku,
a jego wygląd ewoluował przez lata. Logo Prudnika wpisane jest w tradycyjną, zaokrągloną tarczę hiszpańską, którą zaleca się stosować w heraldyce terytorialnej. Tym samym znak nawiązuje do jednego z najwcześniejszych przedstawień herbu miasta. Nad otwartą bramą, pomiędzy wieżami, znajduje się współcześnie umieszczony Orzeł Piastowski. Znak został uproszczony, grubość linii dopasowana do kroju pisma, dzięki czemu logo nie traci na czytelności podczas skalowania.
Wcześniej logotypy bazujące na herbach były rzadkością. Jednak w 2015 r. agencja kreatywna Rio Creativo wyznaczyło kierunek, którym podążyło wiele polskich miast.
W tym właśnie roku wykonana i wdrożona została identyfikacja Słupska bazująca na uproszczonym herbie miasta. Kierunek ten w kolejnych obrały m.in. miasta takie jak: Racibórz, Wadowice, Rybnik, Nowe Skalmierzyce, Jastrzębie Zdrój, Kamienna Góra, Kalisz, Gliwice czy Gdańsk. Na świecie trend ten reprezentowany jest m.in. przez: Sztokholm, Oslo, Frankfurt nad Menem oraz Madryt.

Co z herbem miejskim?

Herb pozostanie najważniejszym i prawnie chronionym znakiem w naszej gminie. Używany będzie przy wyjątkowych okolicznościach, m.in: znajdzie się dyplomach, oficjalnych podziękowaniach oraz wyróżnieniach, taki jak „Honorowy Obywatel Gminy Prudnik” czy „Zasłużony dla Miasta i Gminy Prudnik”. Herbu nie stosuje się zamiennie
z logo, wynika to z hierarchii znaków. Herb jest najważniejszym symbolem miasta, znakiem urzędowym, dlatego powinien być stosowany w sytuacjach oficjalnych i urzędowych. Logo (lub marka miasta) to znak codziennego użycia, który może w mniejszym lub większym stopniu nawiązywać do herbu.

Co oprócz logo?

Najważniejszym elementem SIW jest logotyp, który występuje w dwóch wersjach kolorystycznych. W pierwszej podstawowym kolorem logo jest czerwony, w drugiej granatowy. Kolor czerwony nawiązuje do czerwonych murów miejskich zawartych w herbie miasta, natomiast granatowy to kolor nieba z herbu. Wybrane kolory są ponadczasowe i eleganckie, podkreślają wielowiekową tradycję miasta.
Oprócz logotypu księga znaku ustanawia także krój pisma – Roboto. Ten groteskowy font charakteryzuje się geometrycznym kształtem, który współgra z sygnetem. Font Roboto posiada szeroką rodzinę krojów pisma. Materiały promocyjne Krój ten używany jest przy projektowaniu wszelkich materiałów dla miasta Prudnik. Rodzina krojów Roboto składa się z wielu odmian, jednak dla ujednolicenia wizerunku miasta rekomendowane jest używanie czterech podstawowych odmian. antykwa bezszeryfowa jednoelementowa (linearna).
Do projektu logo powstała seria ikon przedstawiających charakterystyczne miejsca w Prudniku. Ilustracje te świetnie uzupełniają branding i stanowią tło do spójnej komunikacji i budowania marki miasta.

Co da wprowadzenie SIW w Prudniku?

● Dzięki wprowadzeniu SIW Prudnik uzyskał ustandaryzowany i spójny wizerunek miasta i wszystkich jego jednostek. Teraz instytucje miejskie są postrzegane jako całość.
● Nowa identyfikacja wizualna wprowadza porządek i estetykę do przestrzeni publicznej.
● Miasto może prowadzić spójną komunikację na linii urząd – mieszkaniec, poprawiając jej jakość.
● Jednolity wizerunek miasta w dłuższej perspektywie to oszczędność. Raz zaprojektowane materiały graficzne, tj. wizytówki, teczki, itp. nie wymagają ciągłego tworzenia nowych projektów. Dzięki przemyślanej strategii brandingowej materiały, które zostaną wyprodukowane, będą mogą posłużyć przez wiele lat.
● Znając hierarchię znaków miasta (herb/logo/znak promocyjny) możemy uniknąć stosowania herbu w miejscach niezalecanych np. na koszach na odpady oraz w miejscach gdzie następuje jego dewaluacja.
● Spójna identyfikacja wizualna pozwala zbudować markę miasta Prudnik. Daje możliwość promocji walorów kulturowych, turystycznych oraz inwestycyjnych miasta.

Koncepcja i wykonanie

Za przygotowanie koncepcji wprowadzenia SIW odpowiadał zespół roboczy składający się z: Eweliny Gromek – kierownik ds. promocji Agencji Sportu i Promocji w Prudniku, Małgorzaty Halek-Malinowskiej – dyrektor ASiP oraz Jarosława Szóstki – zastępcy burmistrza Prudnika. Autorką realizacji SIW jest związana z Prudnikiem projektantka i artystka – Agata Hajdecka, która prowadzi firmę Tukan Media.

8 KOMENTARZE

  1. Nowe logo Prudnika -jak czytam- jest też elementem reprezentacyjnym. Moim zdaniem te psie kupy na każdym kroku i butelki po alkoholu na każdym trawniku są większym i bardziej widocznym elementem „reprezentacyjnym” Prudnika. Żadne logo miastu nie pomoże dopóki nasze ulice tak będą wyglądały. Może najpierw trzeba się zająć porządkiem bo tego co leży pod nogami żadne logo nie przykryje. Dziwię się że osoby reprezentujące nasze miasto tego nie widzą, że to im nie przeszkadza bo to od gospodarza zależy jak wygląda jego podwórko…

    • Święta prawda. Najwięcej butelek o ile kojarzę jest na trawnikach za czerwoną torebką. Czy to nie jest teren PTBSu ? gdzie są służby porządkowe ? Co do psich kup to trzeba zmienić mentalność LUDZI bo np. w Szwajcarii po swoim psie trzeba zawsze posprzątać (zabierając prezent ze sobą). Taka sama jest sytuacja z paleniem śmieci w piecach …… GDZIE JEST SIĘ PYTAM KONTROLA ZADYMIARZY PRUDNICKICH ? ja SIĘ PYTAM CO ROBI STRAŻ MIEJSKA ? PROSZĘ O RAPORT NA ŁAMACH TP ILE KAR NAŁOŻONO NA ZATRUWACZY POWIETRZA!!!

  2. Ten pomysł jest dobry.. Lecz na czas późniejszy go proszę odłożyć.. Teraz pilniejsze wydatki i skupienie myśli.. Niżej ziemi.. A służby wszelakie skoro takie są na nich opinie odpowiednio zmobilizować. Ot tyle i aż…

  3. Ludziom się wydaje, jakby to było nie wiadomo co, a to sprawa bardzo zbliżona do corocznego zamawiania materiałów biurowych przez urząd. Mają miasta logo i już, głupio, żeby Prudnik nie miał.

Skomentuj Ok Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here