Bez stresu do sukcesu

0
(fot. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Moszczance)

To tytuł ostatniego już modułu projektu pt. „Mistrzowie życia” realizowanego przez uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance.

Projektowi przyświecała troska zarówno o bieżące funkcjonowanie dzieci w wielu przestrzeniach życiowych oraz zapobiegnięcie w przyszłości problemom wynikającym z ich niesamodzielności. Ostatni cykl całorocznego szkolnego projektu realizowany w maju i czerwcu opierał się na rozwijaniu umiejętności radzenia sobie i kierowania stresem.

Zaczęło się od wyszukiwania przez uczniów złotych myśli, krótkich zdań, które miałyby natchnąć ich do tego, by coś zmienić w swoim życiu, uczynić je lepszym, bardziej satysfakcjonującym. Bo czasem wystarczy tylko jedno zdanie, by człowiek spojrzał na świat zupełnie inaczej. Każda klasa przez tydzień wywieszała znalezione cytaty we wszystkich możliwych miejscach szkolnego korytarza. Czytali je uczniowie, nauczyciele i rodzice czekający na swoje pociechy.

Drugim zadaniem, z jakim zetknęły się dzieci było stworzenie mapy myśli dotyczącej fizycznych, psychicznych i emocjonalnych objawów stresu oraz sposobów radzenia sobie ze stresem, zmianami
i presją. Prezentacja tego zadania odbyła się na łonie natury, w otoczeniu zieleni. Uczniowie odczytali swoje mapy myśli, z których jednoznacznie wynikało, że w walce ze stresem pomaga odpowiedni styl życia, wsparcie rodziny, posiadanie grona przyjaciół, uprawianie sportu, odpowiednie odżywianie się, zdrowy sen i czas na relaks.

Nie od dziś wiadomo, że krótkotrwały stres działa motywująco, długotrwały zaś zabija! Snucie marzeń i planów – zarządzanie sobą w czasie to jeden z elementów walki ze stresem. Zatem uczniowie klasy VI dodatkowo ułożyli szczegółowy plan dnia dla siebie i swojej rodziny z uwzględnieniem walki ze stresem.

Projekt zakładał, że nasi uczniowie nauczą się rozpoznawać swoje emocje, nastroje, myśli. Dowiedzą się, jakie są strategie redukujące wpływ stresu na zdrowie i nauczą się wyrażać swoje emocje za pomocą sygnałów niewerbalnych. Stąd ostatnie zadanie realizowane w trakcie dwóch miesięcy: zatańczyć siebie, – czyli wyrazić własne emocje za pomocą ruchu. Taniec pomaga uwolnić napięcia nagromadzone w naszym ciele pod wpływem stresu, oddaje naszą osobowość, temperament. Bo tak to już jest, że w tańcu wychodzimy cali my: wrażliwi, pewni siebie, nieśmiali, zabawni, smutni, narcystyczni, twórczy…

I właśnie szalenie twórcze okazały się nasze dzieci, które odtańczyły swoje emocje! Tańczyli chłopcy i dziewczęta, mali i duzi, samotnie i w grupach. A ponieważ podsumowanie projektu odbyło się zaledwie dzień przed wakacjami, więc na zakończenie w tany ruszyli też nauczyciele i pozostali uczniowie, aby odstresować się po całorocznej pracy. Wspólnie zatańczono „belgijkę”.

Przesłanie nie tylko na wakacje, ale na każdy dzień: Pozwól swojemu ciału się wyluzować.

„Tańcz zawsze, kiedy jest ku temu okazja! W domu podczas sprzątania, wkuwania czy świętowania zdanego egzaminu. Na imprezie, gdy tańczą tłumy bądź nie tańczy nikt”.

Marta BORKO-CIESIELSKA, Jolanta TRYBEL

Autorki są koordynatorkami modułu

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułMapy, przewodniki i Wieżaki
Następny artykułPoszkodowane dzieci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here